07.04.2020 ZZS MSK se podílí na provozu celostátní Linky kolegiální podpory pro zdravotníky


PhDr. Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MSK, 07.04.2020 10:09:49 - verze pro tisk

Ministerstvo zdravotnictví iniciovalo v souvislosti s aktuální krizovou situací v ČR zřízení Linky kolegiální podpory pro pracovníky ve zdravotnictví. Celostátní linka je v provozu od 30. března a na jejím vzniku i provozu se významně podílí také Zdravotnická záchranná služba Moravskoslezského kraje.

foto: ZZS MSK

 

Ke zprovoznění linky poskytla technickou podporu, její rychlý vznik pak umožnili IT pracovníci organizace. Doslova přes víkend a s velkou ochotou pomoci totiž dokázali připravit podmínky a zprovoznit veškeré technické zařízení, nutné pro chod linky.

Samotnou obsluhu zajišťují členové Systému psychosociální intervenční služby (SPIS), jenž sdružuje speciálně vyškolené zdravotníky a má své aktivní členy také mezi záchranáři ZZS MSK. Pětice z nich se připojila k více než třicetičlennému týmu zdravotnických peerů a psychologů z celé České republiky a společně poskytují telefonickou psychickou podporu zdravotníkům.

 

Linka je k dispozici na číslech

607 400 591 a 720 219 618.

 

 

Po aktivaci čísla je volající zdravotník spojen s pracovníkem linky, nabízející v non-stop režimu první psychickou podporu. Linku kolegiální podpory mohou kontaktovat pracovníci ve zdravotnictví, na něž doléhá aktuální krizová situace. Jde přitom nejen o ty, kteří jsou zapojeni do přímé péče o pacienty, ale také o vedoucí pracovníky, operátorky tísňových linek, či farmaceuty. Na ty všechna doléhá v těchto dnech vysoká profesní zátěž.

foto: ZZS MSK

 

 

Účelem linky kolegiální podpory je poskytnout pracovníkům ve zdravotnictví bezpečný prostor pro podpůrný rozhovor, základní doporučení pokud jde o zvládnutí jejich stresového zatížení, obav, frustrace, emocí, naplnění základních potřeb.

Velkou výhodou telefonické formy poskytované služby je její okamžitá dostupnost, a to i v době, kdy je pracovník právě na svém pracovišti, a má jen krátký časový prostor s někým v klidu hovořit. Rovněž v době přísné karantény je telefonní podpora možná bez omezení a rizika přenosu infekce.

Linka je zcela anonymní a hovory samozřejmě nejsou monitorovány.